Punktering på släpkärran

Närbild på ett icke fungerande däck

Närbild på ett icke fungerande däck

Cirka 20 km före Uppsala på hemvägen så började det låta bakifrån. En snabb koll i backspegeln sa att vänster hjul på släpet hade råkat ut får punktering. Vägen var utan vägren och ganska trafikerad så vi fick rulla några hundra meter till det gick att köra av.

Vi konstaterade ganska fort att:

  • vi behöver ett nytt däck
  • inget reservhjul följer med hyrkärran
  • det är vardag, däckfirmorna är öppna
  • inga verktyg som passar kärran fanns med
  • bilens domkraft och hjulmutterverktyg passade inte
  • vi är scouter så det här fixar vi i varje fall

Ett samtal senare med uthyraren, Preem i Lillån, gav oss att därifrån skulle vi inte få någon hjälp – vi var helt för oss själva.

En av de första förbipasserande bilarna stoppas, vi får hjälp att lossa hjulbultarna. Med hjälp av en planka och en pallkrage åstadkom vi en hävarm för att kunna lyfta kärran. Med undertecknad längs ut på brädan gick det klockrent. Ytterligare en bräda på högkant under kärran fick agera pallbock. Så då var det klart, var fixar vi då däcket? Enligt lokalbefolkningen så finns det en gummiverkstad två km tillbaka därifrån vi kom, men om det var öppen var frågan.

Vi delade på oss, två stannade kvar och vaktade kärran med innehåll medans vi andra tre åkte mot närmsta gummiverkstad. Gissa om den var öppen eller stängd! Rätt, den hade semesterstängt och skulle öppna igen på måndag. Så vi vände tillbaka och åkte mot Uppsala. Väl framme i Uppsala så hittade vi inget direkt, undertecknad mindes då att en av hans bekanta bor i Uppsala. Ett samtal senare så var vi på väg mot A-däck som han rekommenderade varmt.

Trasigt däck tas om hand hos A-däck i Uppsala

Trasigt däck tas om hand hos A-däck i Uppsala

Väl framme där så visade det sig att hans rekommendationer inte var i underkant.

A-däck

A-däck

Vi lämnade A-däck 20 minuter senare med ett välbalanserat helt hjul. På väg tillbaka till släpet och våra vänner så möttes vi av ett enormt regnväder, bilar hade stannat lite överallt. Nåja, regnet lättade och framme vid släpet så var det nästan regnfritt. Vi monterade tillbaka hjulet på motsatt sätt som det togs loss. Även nu så stannades en bil för att låna ut ett fäljkors med rätt dimension.

Under tiden som ovanstående pågick så blev vi också varse att bussen som scouterna skulle åka hem med, blev tvingad att bytas ut. Detta skulle dock ta en stund varvid vi samtidigt började kontakta alla anhöriga på hemmaplan. Vi fick tag på alla utom en familj vilket gjorde att vi tvingades möta upp med en ledare på bussens utsatta ankomsttid för informera om förseningen. Uppdraget gick till IAN som mycket förtjänstfullt ställde upp och fixade det.

Nu när vi rullade igen så besökte vi en bensinmack för att kontrollera lufttryck i däcken som en ren säkerhetsåtgärd. Det visade sig då att det andra hjulet (som inte hade gått sönder) hade c:a 5 kg’s tryck, detta trots att däcket endast var ljummet. Om nu det första hjulet hade samma lufttryck i kombination med 28 grader i utetemperatur så tror vi oss ha hittat en tänkbar orsak till haveriet. Efter justering av lufttryck så begav vi oss vidare hemåt. Den delen av resan förlöpte som den skulle vilket vi var mycket glada för med tanke på allt som hade inträffat den dagen.

Advertisements

Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: